Урок-дует
Тема уроку: Мацуо Басьо. Хоку.«Велике – у малому, безмежне – в обмеженій формі».
Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями світогляду японського народу; сфор мувати уяв лення школярів про художній світ Мацуо Басьо;розкрити поняття “хоку”, визначити його художні особливості;розвивати навички виразного читання хоку, вміння виді ляти їх характерні ознаки; розвива ти уяву, зв’язне мовлення учнів; виховувати повагу й інтерес до самобут ньої культури Японії, почуття дружби та краси.
Тип
уроку:
класично-дидактичний:урок засвоєння нових знань і розвитку на їхній
основі умінь та навичок (за класифікацією Є. А. Пасічника);
інноваційний:інтегральний урок
літератури, що полягає в об’єднанні зусиль
учителів одного профілю у підготовці і проведенні уроку, а також в
інтеграції знань учнів про літературно-мистецьке поняття – хоку (за класицікаці єю В. І. Шуляра).
Форма
заняття: урок-дует.
ХІД УРОКУ
І.Зачин уроку.
IІ. Мотивація
навчальної діяльності.
Слово вчителів:
Н.: Сьогодні ми запрошуємо вас у подорож до незвичайної країни.
У.: Країни під назвою «Диво». Відкриємо ж назустріч диву і красі свої
серця.
*Демонстрація відеоролика
«Розцвітання квітки» (Слайд №1)
Слово вчителів
(під музичний супровід):
Н.: Не привыкайте к чудесам –
У.: Дивитесь им,дивитесь !
Н.: Не привыкайте к небесам,
У.: Глазами к ним тянитесь.
У.: Прислушивайтесь к птицам,-
Н.: Прикладивайтесь к родникам,-
У.: Ничто не повторится…
*Музика звучить голосніше і поступово переходить у спів птахів, шум дощу.
*Музика звучить голосніше і поступово переходить у спів птахів, шум дощу.
Н.: Сьогодні на уроці ми будемо
вчитися відчувати красу.
У.: А вчитися будемо у народу, який
вже багато віків живе у гармонії з природою. Вміє її відчувати і розуміти.
Н: Живе він в країні, яку називають Ніхон, що в перекладі означає
«Країна Вранішнього Сонця», бо вона й справді перша зустрічає вранці сонечко (Слайд
№2). Як називається ця країна ? (Японія)
У.: Ми ознайомимося з її культурою,
помилуємося чудовими краєвида ми,насолодимося прекрасними віршами її поетів.
Н.: Зокрема, з новою формою вірша,
що складається з трьох рядків і називається ”хоку”, та з поетом, який
неперевершено складав хоку – Мацуо Басьо.
У.: Сьогодні на уроці нам треба
знайти відповіді на такі запитання (Слайд
№3):
Хоку
- Що це таке?
- Яку будовумає хоку ?
- На які теми складаються ці вірші ?
- Що означає хоку для японців?
ІІІ.
Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1.
Робота в групах:
*Об’єднання учнів в групи. Одна
група працює з Н.,
друга - з У.
Н.: Діти, вам потрібно буде підготувати
повідомлення про Японію. Тіль ки
за однієї умови: повідомлення повинно складатися з 2-3 речень.
У.: Слухаючи повідомлення товаришів, знайдіть відповіді на запитання і
запишіть їх в «Робочих картках уроку».
Завдання групам
І гр.:
1.Яка гора є священним символом
Японії?
2.Як називається столиця
Японії?
3.Як називається національне
вбрання японців?
ІІ гр.:
1.Назвіть національні свята
японців, пов’язані з природою.
2.Назвіть традиційні японські
мистецтва.
3.Як називається квітка-символ
Японії?
Матеріали для повідомлень
*Демонструються слайди
І гр.:
1.Японія розташована на Сході, на 4 тисячах островів у Тихому океані.
2.Це країна вулканів. Найвища точка Японії
- гора Фудзіяма (Фудзі), яка є її священним символом. (Слайд №4)
3.У цій державі постійно відбуваються
землетруси (в середньому по чотири поштовхи на день), 10-15 разів на рік
бувають цунамі — великі хвилі, що накочуються на берег і знищують усе на своєму
шляху. (Слайд №5)
4.Столиця Японії - Токіо, в якому проживає
30 мільйонів мешканців. (Слайд №6).
Править країною імператор, а основна релігія — буддизм. (Слайд №7)
5.
Японія - високорозвинена країна, з найвищим рівнем розвитку новітніх технологій
та винаходів. (Слайд №8)
6.Разом
із тим японці шанують культуру, традиції свого народу. На роботу вони йдуть в
європейських костюмах, а вдома одягаються в традиційне національне вбрання — кімоно. (Слайд №9)
Висновок: Діти, давайте перевіримо, як ви впоралися
із першою частиною завдання. Чи правильно ви записали відповіді у свої робочі
картки? (1-2 учні зачитують відповіді).
ІІ гр.:
1.Тільки
в Японії можна бути присутнім на таких
святах, як День милу вання
квітучою сакурою (дикою вишнею), свято споглядання повного місяця, першого
снігу, червоно го листя клена або хризантем - квітів-сим волів Японії. (Слайд №10)
2.
Саме так: «милування осіннім листям» (момідзігарі); «милування місяцем»
(цукімі); «милування тихими снігами» (юкімі); «милування квітами»(ханамі). (Слайд №11)
3.Японці уславилися також вирощуванням карликових дерев - «бонсай»,
і мистецтвом ікебани - це мистецтво створення художніх композицій. (Слайд №12-13)
4.Японці
славляться ще й виготовленням мініатюрних скульптур «нецке». (Слайд №14)
*Вікторина (за слайдами
№15-16):
1.
Виготовлення фігурок з аркушів паперу – це… (оригамі).
2.
Традиційні японські єдиноборства… (дзюдо, сумо, ніндзя)
5.Уже
багато сотень років японці влаштовують для себе незвичайне свято – тя-но ю. Це
чайна церемонія, яка проходить в особливих будиночках серед саду. (Слайд №17)
6.Так
людина могла відпочити,облишити повсякденні турботи і помірку вати, побачити навколо себе і в собі
прекрасне.
*Відповідаючи, учні клеють свої картки-мозаїки на плакат (на
одній стороні картки - матеріал для повідомлення; на другій – фрагмент фото
гори Фудзіяма), щоб створити один із символів Японії.
Висновок: Перевіримо, чи правильно ви записали відповіді у свої робочі картки? (1-2 учні зачитують відповіді).
Висновок:
Н.: Японці кажуть: вдивляйтесь у звичайне – і
побачите несподіване;
У.: вдивляйтесь у негарне – і побачите красиве;
Н.: вдивляйтесь у просте – і побачите складне;
У.: вдивляйтеся у частинки – і побачите ціле.
2. Слово вчителів:
Н.: Ця краса буденного втілилася в багатьох
видах японської культури, а особливо – в літературі, у поезії.
У.: Японці мають свої незвичайні, самобутні
вірші. Ознайомимося з одним із них.
Н.: Ось розквітла сакура. Японці надзвичайно
люблять її. (Слайд №18)
*Слайд з віршем. Виразне
читання вірша вчителем.
(Слайд №19)
Навіть воїн
Схилився в поклоні-
Розквітла сакура
У.: А тепер погляньте на таблицю. (Слайд №20)
Японська гномічна поезія
5-7-5 складів
Художній
прийом створення
світ природи-світ людини
п а р а л е л і з м
Шлях
до розуміння
асоціації
У.: Чому поезію Японії називають гномічною?
Від якого слова, на вашу думку, походить ця назва? (Від слова “гном”, так називають невеликі
вірші).
Н.: Де живуть гноми?(Під землею. Тому вірші мають
прихований зміст).
3. Словникова робота.
У.:
Як ви
розумієте слово “асоціація”?
Висновок:
Н.: Діти, скажіть, як
називаються японські вірші? (Вони
називаються хоку).
Н.: Невеликі за обсягом – містять всього три рядки. У
кожному з них - певна кількість складів: 5-7-5.
У.: Вірші мають глибокий
підтекст. Щоб їх зрозуміти, потрібно включи ти уяву. У хоку паралельно
відображаються стан природи, думки та почу ття людини. Улюблений поет японців -
Мацуо Басьо.
Н.: Чи знаєте ви щось про
нього?
*Демонстрація портрета митця. (Слайд №21)
У.: Уявіть собі людину,
наставника, який мав одночасно понад дві тисячі учнів і напи сав близько двох
тисяч віршів .У
28 років він став відомим пое том,
постригся в ченці й вирушив, усупереч умовлянням та пересто рогам рідних, у далеку мандрівку. (Слайд №22. «Мандрівник»). Це
- Мацуо Басьо. Басьо - псевдонім поета,
який означає «бананова пальма», «бананове дерево» або «бананова хижа». Він міг би стати
багатим, але не став, задовольнившись плащем мандрівника, торбиною з нехитрим
харчем, флейтою, записниками та хатинкою з бананового листя (Слайд №23. «Бананова хижка»).
Н.:
Та
найкраще і найбільше про поета все ж таки можуть розповісти йо го вірші. Але японські вірші незвичайні.
Насамперед їх треба відчувати і намалювати в уяві карти ну, яку зображає поет.
Тож заплющуйте очі і фантазуйте.
4. Аналіз хоку.
*Читання вчителем хоку «На
висохлу гілку». (Слайд №24)
Н.: На висохлу гілку
Сів
ночувати крук.
Глибока
осінь.
-
Яке враження справив на вас вірш?
-
Про що він?
-
Де відбувається подія, відображена у творі?
-
Хто виступає головними героями вірша? (Крук
і гілка).
-
Чому у вірші не зображується дерево, а лише його гілка? (Відсутність дерева підсилює атмосферу самотності).
-
Чому серед усіх птахів поет обрав саме крука? (Крук - символ старості, близької смерті. А також мудрості).
-
Чи є у крука і висохлої гілки щось спільне? (Вони
самотні).
-
Чиїми очима ми бачимо і крука, і гілку? (Очима
оповідача).
-
Як оповідач опинився біля цього дерева? (Можливо
він мандрівник).
-
Який настрій оповідача?
-
Яка у нього зовнішність? Він старий чи молодий?
-
Чим зацікавив крук оповідача?
-
Якою людиною є оповідач?
-
А хіба у хоку зображена людина?
-
То як же ми змогли схарактеризувати оповідача?
-
Про кого Мацуо Басьо написав цей вірш?
-
Перед вами два кола: велике і маленьке. (На зворотному боці великого написано
«світ», малого – «людина»).
-
Яке з них символізує світ, а яке - людину? Впишіть відповідь у кола. Ці кола
потрібно з’єднати стрілкою. Яким буде напрям? Позначте його на схемі. (Слайд №25)
Світ Людина
Висновок:
На
думку Мацуо Басьо, (спостерігаючи світ,
можна глибше зрозуміти людину).
*Читання вчителем хоку «Старий ставок» (Слайд
№26)
У.: Старий ставок!
Жабка
стрибне –
Сплеск
пролунає.
-
Яке враження справляє хоку?
-
Який настрій створює? (Одночасно веселий
і сумний).
-
Який образ навіює сум? (Образ Ставка).
-
А чому хоку викликає посмішку? (Веселить
жабка).
-
Чому біля ставка сумно?
-
Який вигляд він має?
-
Які звуки чуються біля ставка на початку хоку? (Їх немає).
-
Якою ви уявили жабку?
-
Навіщо вона потрібна у вірші?
-
Що змінилося у світі з її появою?
(Сплеск - звук. Пішли кола по
воді - рух).
-
Яким став світ? (Рухливішим, жвавішим,
веселішим).
-
Як довго ми бачимо ставок і жабку ?
(Ставок був, є і буде. А жабка є і буде ще
деякий час).
-
Чий час закінчений, а чий нескінченний?
-
Як називається час, який не закінчується? (Вічність).
-
Хто чи що важливіший у хоку? Який знак (<,
>,=)можна використати для позначення
важливості ставка і жабки в хоку ?
*Складання
порівняльної таблиці. (Слайд №27)
Ставок
|
Жабка
|
|
старий
|
був
|
молода
|
сумний
|
є
|
весела
|
великий
|
буде
|
маленька
|
вічність
|
=
|
мить
|
-
Чому з точки зору Мацуо Басьо,
ставок і жабка рівноцінні? (Світ
гармонійний. У ньому однаково
важливі мить і вічність,велике і мале. І навіть невелика жабка може змінити
великий світ хоча б на мить).
Висновок:
Як
бачимо, у хоку велике приховане у малому,безмежне у – в обмеженому. Зобража ючи природу,поет передає почуття
людини. Глибокий під текст дає можливість по бачити великі таємниці великого
світу, спостері гати, як змінюється час і простір.
Н.:
На
початку уроку було зрозуміло, що ви нічого не знаєте про Мацуо Басьо. Але після
того, як ми разом з вами проаналізували хоку, нам відкрилися нові грані
осо бистості цього письменника. Тож яким уявляєте його тепер? Звідки ви отримали
ці знання? (Відповіді учнів)
У.: Цей японський поет мав декілька
псевдонімів.
Поясніть
значення слова «псевдонім». Навіщо
митці беруть псевдонім ?
У.: Найвідоміші з них - Тосей («Квітка персика») і Мацуо Басьо («Бана нова хижка»). Чому обидва його мистецькі імені пов’язані з
природою?
ІV. Закріплення умінь, навичок та
знань.
1.
Дослідницько-пошукова робота:
Н.: На початку XX століття французький учений Андре Бельсер
писав: (Слайд №28) «Жоден народ не
надавав такого значення дивовиж ній красі природи і не спостерігав за нею так
уважно й зблизька, як японці; і жоден народ не насолоджувався більше за японців
мовчазною принадою мрії й самозосередження на своїх думках».
У.: Саме тому віками вироблялися правила
складання хоку й використання ними певної лексики. Були так звані «сезонні
слова», які свідчили про конкретну пору року й не могли застосовуватися для
опису інших природних сезонів.
Н.:
Розгляньте
таблицю. (Слайд №29)
Весна
|
Літо
|
Осінь
|
Зима
|
Туман,
серпанок,
соловей,
павутиння
квіти
сакури,
жайворонок,
метелик
|
Злива,
зозуля,
садіння
рисової розсади,
розквітлі
півонії,
спека,
прохолода,
полудневий
відпочинок,
світляки
|
Місяць,
зірки,
роса,
збір
урожаю,
червоне
кленове листя,
хризантеми
|
Сніг,
іній,
лід,
холод,
теплий
одяг
на
ваті,
вогонь
|
2. Самостійна
робота з підручником:
1. Визначте за «сезонними словами», якій
порі року(де це можливо) присвячене хоку?
2.Доведіть,що йдеться саме про японську
національну поезію. (За словами
сакура, лотос,Фудзіяма,камелія,садіння рисової роз сади).
V. Рефлексія.
Н.: Повернемося до проблемних питань уроку. Дайте на них
відповіді. А тепер давайте порівняємо ваші відповіді зі схемою. (Слайд №30)
Хоку
- Що це таке?
Невеликий
за розміром, трирядковий вірш
- Яку будову має хоку?
Хоку
має певну кількість складів: 5 – 7 - 5
- На які теми складаються ці вірші?
Паралельне
зображення світу природи і світу людини
- Що означає хоку для японців?
Велике
приховане у малому безмежне – в обмеженому
VІ. Підсумок уроку.
Н.: Я зірвала квітку – і вона загинула.
У.: Я спіймав метелика – і він помер у мене на долоні.
Н.: І тоді ми зрозуміли,
У.: Що торкнутися краси можна тільки
серцем.
VІ. Домашнє завдання. (Слайд №31)
Обов’язковий рівень: Опрацювати біографію Мацуо
Басьо. Вивчити напам’ять 3-4 хоку.
Середній рівень: Підібрати хоку, в яких одним із
головних героїв є квіти або птахи. Намалювати до них ілюстрації.
Високий рівень: Які засоби художньої виразності
використав Мацуо Басьо у своїх хоку? Наведи приклади.
P. S. уроку.
Немає коментарів:
Дописати коментар