середа, 29 червня 2016 р.

Конспект уроку із зарубіжної літератури для 5 класу з теми: Мацуо Басьо. Хоку. «Велике – у малому, безмежне – в обмеженій формі»

  Урок-дует

Тема уроку:  Мацуо Басьо. Хоку.«Велике – у малому, безмежне – в   обмеженій формі».

Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями світогляду японського народу; сфор мувати уяв лення школярів про художній світ Мацуо Басьо;розкрити поняття “хоку”, визначити його художні особливості;розвивати навички виразного читання хоку, вміння виді ляти їх характерні  ознаки; розвива ти уяву, зв’язне   мовлення учнів; виховувати повагу й інтерес до самобут ньої культури Японії, почуття дружби та краси.

Тип уроку:
класично-дидактичний:урок засвоєння нових знань і розвитку на їхній основі умінь та навичок (за класифікацією Є. А. Пасічника);
інноваційний:інтегральний урок літератури, що полягає в об’єднанні зусиль  учителів одного профілю у підготовці і проведенні уроку, а також в інтеграції знань учнів про літературно-мистецьке поняття – хоку (за класицікаці єю В. І. Шуляра).
Форма заняття: урок-дует.
Обладнання: робоча картка учня-читача, картки з повідомленнями,мультимедій на дошка, проектор, презентація PowerPoint.
ХІД УРОКУ
І.Зачин уроку.
IІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителів:
Н.: Сьогодні ми запрошуємо вас у подорож до незвичайної країни.
У.: Країни під назвою «Диво». Відкриємо ж назустріч диву і красі свої серця.
*Демонстрація відеоролика  «Розцвітання квітки» (Слайд №1)
Слово вчителів (під музичний супровід):
                          Н.: Не привыкайте к чудесам –
У.: Дивитесь им,дивитесь !
Н.: Не привыкайте к небесам,
У.: Глазами к ним тянитесь.
Н.:Приглядивайтесь к облакам,                                                                     
У.: Прислушивайтесь к птицам,-
Н.: Прикладивайтесь к родникам,-
У.: Ничто не повторится…
*Музика звучить голосніше і поступово переходить у спів птахів, шум дощу.
Н.: Сьогодні на уроці ми будемо вчитися відчувати красу.
У.: А вчитися будемо у народу, який вже багато віків живе у гармонії з природою. Вміє її відчувати і розуміти.
Н: Живе він в країні, яку називають Ніхон, що в перекладі означає «Країна Вранішнього Сонця», бо вона й справді перша зустрічає вранці сонечко (Слайд №2). Як називається ця країна ? (Японія)
У.: Ми ознайомимося з її культурою, помилуємося чудовими краєвида ми,насолодимося прекрасними віршами її поетів.
Н.: Зокрема, з новою формою вірша, що складається з трьох рядків і називається ”хоку”, та з поетом, який неперевершено складав хоку – Мацуо Басьо.
У.: Сьогодні на уроці нам треба знайти відповіді на такі запитання (Слайд №3):
    Хоку
- Що це таке?
- Яку будовумає хоку ?
- На які теми складаються ці вірші ?
- Що означає хоку  для японців?
ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1. Робота в групах:
*Об’єднання учнів в групи. Одна група працює з Н., друга - з У.
Н.: Діти, вам потрібно буде підготувати повідомлення про Японію. Тіль ки за однієї умови: повідомлення повинно складатися з 2-3 речень.
У.: Слухаючи повідомлення  товаришів, знайдіть відповіді на запитання і запишіть їх в «Робочих картках уроку».
Завдання групам
І гр.:
1.Яка гора є священним символом Японії?
2.Як називається столиця Японії?
3.Як називається національне вбрання японців?
ІІ гр.:
1.Назвіть національні свята японців, пов’язані з природою.
2.Назвіть традиційні японські мистецтва.
3.Як називається квітка-символ Японії?
                                    Матеріали  для повідомлень
*Демонструються слайди
І гр.:
1.Японія розташована на Сході, на 4 тисячах островів у Тихому океані.
2.Це країна вулканів. Найвища точка Японії - гора Фудзіяма (Фудзі), яка є її священним символом. (Слайд №4)                        
3.У цій державі постійно відбуваються землетруси (в середньому по чотири поштовхи на день), 10-15 разів на рік бувають цунамі — великі хвилі, що накочуються на берег і знищують усе на своєму шляху. (Слайд №5)
4.Столиця Японії - Токіо, в якому проживає 30 мільйонів мешканців. (Слайд №6). Править країною імператор, а основна релігія — буддизм. (Слайд №7)
5. Японія - високорозвинена країна, з найвищим рівнем розвитку новітніх технологій та винаходів. (Слайд №8)

6.Разом із тим японці шанують культуру, традиції свого народу. На роботу вони йдуть в європейських костюмах, а вдома одягаються в традиційне національне вбрання —  кімоно. (Слайд №9)       
Висновок: Діти, давайте перевіримо, як ви впоралися із першою частиною завдання. Чи правильно ви записали відповіді у свої робочі картки? (1-2 учні зачитують відповіді).
ІІ гр.:
1.Тільки в Японії можна бути присутнім на таких  святах, як День милу вання квітучою сакурою (дикою вишнею), свято споглядання повного місяця, першого снігу, червоно го листя клена або хризантем - квітів-сим волів Японії. (Слайд №10)
2. Саме так: «милування осіннім листям» (момідзігарі); «милування місяцем» (цукімі); «милування тихими снігами» (юкімі); «милування квітами»(ханамі). (Слайд №11)                                                                                                                                3.Японці уславилися також вирощуванням карликових дерев - «бонсай», і мистецтвом ікебани - це мистецтво створення художніх композицій. (Слайд №12-13)
4.Японці славляться ще й виготовленням мініатюрних скульптур «нецке». (Слайд №14)
*Вікторина (за слайдами №15-16):
1. Виготовлення фігурок з аркушів паперу – це… (оригамі).
2. Традиційні японські єдиноборства… (дзюдо, сумо, ніндзя)
5.Уже багато сотень років японці влаштовують для себе незвичайне свято – тя-но ю. Це чайна церемонія, яка проходить в особливих будиночках серед саду. (Слайд №17)
6.Так людина могла відпочити,облишити повсякденні турботи і помірку вати, побачити навколо себе і в собі прекрасне.
*Відповідаючи,  учні клеють свої картки-мозаїки на плакат (на одній стороні картки - матеріал для повідомлення; на другій – фрагмент фото гори Фудзіяма), щоб створити один із символів Японії.
Висновок: Перевіримо, чи правильно ви записали відповіді у свої робочі картки? (1-2 учні зачитують відповіді).
Висновок:
Н.: Японці кажуть: вдивляйтесь у звичайне – і побачите несподіване;
У.: вдивляйтесь у негарне – і побачите красиве;                                            
Н.: вдивляйтесь у просте – і побачите складне;
У.: вдивляйтеся у частинки – і побачите ціле.
2. Слово вчителів:
Н.: Ця краса буденного втілилася в багатьох видах японської культури, а особливо – в літературі, у поезії.
У.: Японці мають свої незвичайні, самобутні вірші. Ознайомимося з одним із них.
Н.: Ось розквітла сакура. Японці надзвичайно люблять її. (Слайд №18)
*Слайд з віршем. Виразне читання вірша вчителем. (Слайд №19) 
Навіть воїн
Схилився в поклоні-
Розквітла сакура
У.: А тепер погляньте на таблицю. (Слайд №20)
                              Японська гномічна поезія
5-7-5 складів
Художній прийом створення
світ природи-світ людини
п а р а л е л і з м
Шлях до розуміння
асоціації
У.: Чому поезію Японії називають гномічною? Від якого слова, на вашу думку, походить ця назва? (Від слова гном, так називають невеликі вірші).
Н.: Де живуть гноми?(Під землею. Тому вірші мають прихований зміст).
3. Словникова робота.
У.: Як ви розумієте слово асоціація”?
Висновок:
Н.: Діти, скажіть, як називаються японські вірші? (Вони називаються хоку).
Н.: Невеликі за обсягом – містять всього три рядки. У кожному з них - певна кількість складів: 5-7-5.
У.: Вірші мають глибокий підтекст. Щоб їх зрозуміти, потрібно включи ти уяву. У хоку паралельно відображаються стан природи, думки та почу ття людини. Улюблений поет японців - Мацуо Басьо.
Н.: Чи знаєте ви щось про нього?
*Демонстрація  портрета митця. (Слайд №21)

У.: Уявіть собі людину, наставника, який мав одночасно понад дві тисячі учнів і напи сав близько двох тисяч віршів .У 28 років він став відомим пое том, постригся в ченці й вирушив, усупереч умовлянням та пересто рогам рідних,  у далеку мандрівку. (Слайд №22. «Мандрівник»). Це - Мацуо Басьо. Басьо -  псевдонім поета, який означає «бананова пальма», «бананове дерево»  або «бананова хижа». Він міг би стати багатим, але не став, задовольнившись плащем мандрівника, торбиною з нехитрим харчем, флейтою, записниками та хатинкою з бананового листя (Слайд №23. «Бананова хижка»).
Н.: Та найкраще і найбільше про поета все ж таки можуть розповісти йо го вірші. Але японські вірші незвичайні. Насамперед їх треба відчувати і намалювати в уяві карти ну, яку зображає поет. Тож заплющуйте очі і фантазуйте.
4. Аналіз хоку.
*Читання вчителем хоку «На висохлу гілку». (Слайд №24)
Н.: На висохлу гілку
Сів ночувати крук.
Глибока осінь.
- Яке враження справив на вас вірш?
- Про що він?
- Де відбувається подія, відображена у творі?
- Хто виступає головними героями вірша? (Крук і гілка).
- Чому у вірші не зображується дерево, а лише його гілка? (Відсутність дерева підсилює атмосферу самотності).
- Чому серед усіх птахів поет обрав саме крука? (Крук - символ старості, близької смерті. А також мудрості).
- Чи є у крука і висохлої гілки щось спільне? (Вони самотні).
- Чиїми очима ми бачимо і крука, і гілку? (Очима оповідача).
- Як оповідач опинився біля цього дерева? (Можливо він мандрівник).
- Який настрій оповідача?
- Яка у нього зовнішність? Він старий чи молодий?
- Чим зацікавив крук оповідача?
- Якою людиною є оповідач?
- А хіба у хоку зображена людина?
- То як же ми змогли схарактеризувати оповідача?
- Про кого Мацуо Басьо написав цей вірш?
- Перед вами два кола: велике і маленьке. (На зворотному боці великого написано «світ», малого – «людина»).
- Яке з них символізує світ, а яке - людину? Впишіть відповідь у кола. Ці кола потрібно з’єднати стрілкою. Яким буде напрям? Позначте його на схемі. (Слайд №25)
                                Світ                         Людина
Висновок:
На думку Мацуо Басьо, (спостерігаючи світ, можна глибше зрозуміти людину).
*Читання вчителем  хоку «Старий ставок» (Слайд №26)
У.: Старий ставок!
Жабка стрибне –
Сплеск пролунає.
- Яке враження справляє хоку?
- Який настрій створює? (Одночасно веселий і сумний).
- Який образ навіює сум? (Образ Ставка).
- А чому хоку викликає посмішку? (Веселить жабка).
- Чому біля ставка сумно?
- Який вигляд він має?
- Які звуки чуються біля ставка на початку хоку? (Їх немає).
- Якою ви уявили жабку?
- Навіщо вона потрібна у вірші?
- Що змінилося у світі з її появою?
(Сплеск - звук. Пішли кола по воді - рух).
- Яким став світ? (Рухливішим, жвавішим, веселішим).
- Як довго ми бачимо ставок і жабку ?
 (Ставок був, є і буде. А жабка є і буде ще деякий час).
- Чий час закінчений, а чий нескінченний?
- Як називається час, який не закінчується? (Вічність).
- Хто чи що важливіший у хоку? Який знак (<, >,=)можна використати для позначення важливості ставка і жабки в хоку ?

*Складання порівняльної таблиці. (Слайд №27)
Ставок

Жабка
старий
       був
  молода
сумний
       є
 весела
великий
      буде
 маленька
вічність
         =
  мить
-         Чому з точки зору Мацуо Басьо, ставок і жабка рівноцінні? (Світ
гармонійний. У ньому однаково важливі мить і вічність,велике і мале. І навіть невелика жабка може змінити великий світ хоча б на мить).
Висновок:
Як бачимо, у хоку велике приховане у малому,безмежне у – в обмеженому. Зобража ючи природу,поет передає почуття людини. Глибокий під текст дає можливість по бачити великі таємниці великого світу, спостері гати, як змінюється час і простір.
Н.: На початку уроку було зрозуміло, що ви нічого не знаєте про Мацуо Басьо. Але після того, як ми разом з вами проаналізували хоку, нам відкрилися нові грані осо бистості цього письменника. Тож яким уявляєте його тепер? Звідки ви отримали ці знання? (Відповіді учнів)
У.: Цей японський поет мав декілька псевдонімів.
Поясніть значення слова «псевдонім». Навіщо митці беруть псевдонім ?
У.: Найвідоміші з них -  Тосей («Квітка персика») і Мацуо Басьо («Бана нова хижка»). Чому  обидва його мистецькі імені пов’язані з природою?
ІV. Закріплення умінь, навичок та знань.
1.     Дослідницько-пошукова робота:

Н.: На початку XX століття французький учений Андре Бельсер писав: (Слайд №28) «Жоден народ не надавав такого значення дивовиж ній красі природи і не спостерігав за нею так уважно й зблизька, як японці; і жоден народ не насолоджувався більше за японців мовчазною принадою мрії й самозосередження на своїх думках».

У.: Саме тому віками вироблялися правила складання хоку й використання ними певної лексики. Були так звані «сезонні слова», які свідчили про конкретну пору року й не могли застосовуватися для опису інших природних сезонів.
Н.: Розгляньте таблицю. (Слайд №29)

    Весна
    Літо
 Осінь
 Зима
Туман,
серпанок,
соловей,
павутиння
квіти сакури,
жайворонок,
метелик
Злива,
зозуля,
садіння рисової розсади,
розквітлі півонії,
спека,
прохолода,
полудневий відпочинок,
світляки
Місяць,
зірки,
роса,
збір урожаю,
червоне кленове листя,
хризантеми
Сніг,
іній,
лід,
холод,
теплий одяг
на ваті,
вогонь

              
2.   Самостійна робота з підручником:
1. Визначте за «сезонними словами», якій порі року(де це можливо) присвячене хоку?
2.Доведіть,що йдеться саме про японську національну поезію. (За словами сакура, лотос,Фудзіяма,камелія,садіння рисової роз сади).
V. Рефлексія.
Н.:  Повернемося до проблемних питань уроку. Дайте на них відповіді. А тепер давайте порівняємо ваші відповіді зі схемою. (Слайд №30)
    Хоку
- Що це таке?
Невеликий за розміром, трирядковий вірш
- Яку будову має хоку?
Хоку має певну кількість складів: 5 – 7 - 5
- На які теми складаються ці вірші?
Паралельне зображення світу природи і світу людини
- Що означає хоку для японців?
Велике приховане у малому безмежне – в обмеженому
VІ. Підсумок уроку.
Н.: Я зірвала квітку – і вона загинула.
У.: Я спіймав метелика – і він помер у мене на долоні.
Н.: І тоді ми зрозуміли,
У.: Що торкнутися краси можна тільки  серцем.
VІ. Домашнє завдання. (Слайд №31)
Обов’язковий рівень: Опрацювати біографію Мацуо Басьо. Вивчити напам’ять 3-4 хоку.
Середній рівень: Підібрати хоку, в яких одним із головних героїв є квіти або птахи. Намалювати до них ілюстрації.
Високий рівень: Які засоби художньої виразності використав Мацуо Басьо у своїх хоку? Наведи приклади.
P. S. уроку.              

Немає коментарів:

Дописати коментар