середа, 15 червня 2016 р.

«Патріотичне виховання на уроках зарубіжної літератури: професійний інструментарій майстра»

                                                                                  Якщо буде світло в душі, буде краса в людини,
                                                                                      Якщо є краса в людини, буде гармонія в домі,
                                                                                     Якщо є гармонія в домі, буде порядок у нації,
                                                                                    Якщо є порядок у нації, буде мир у світі.

          Патріотизм (від грецького“патріс”)– це любов до Батьківщи ни, відданість Вітчизні, народу.
Патріотизм – це любов до свого народу, турбота про його бла го, сприяння становленню й утвердженню Ук раїни як суверенної, правової,демократичної, соціальної держави,готовність відстояти її незалежність, слу жити і захищати її, розділити свою долю з її долею.
На особистісному рівні патріотизм є пріоритетною стійкою ха рактеристикою людини, яка проявляється в її свідомості,мора льних ідеалах та цінностях, в реальній поведінці та вчинках. Це звичайний моральний стан життя людини. Він виявляєть ся не лише в незвичайних ситуаціях, а в повсякденному виконанні осо бистістю своєї роботи, яка приносить користь і люди ні, і суспільству. Отже, суб’єктом – носієм патріотизму є сама людина. Завдяки її творчій праці, любові, відданості розвиває ться почуття патріотизму. Патріотизм є творчим актом духов ного самовизначення особи.Це свідома громадянська позиція особлива спрямованість самореалізації і соціальної поведінки громадянина. Критеріями патріотизму є любов, вір ність і слу жіння Батьківщині, турбота про забезпечення цілісності і суве ренітету України , піклування про її постійний розвиток на шляху демократичного національного відродження, сприян ня гармонізації дер жавних , суспільних та особистісних інтере сів у повсякденному житті. У випадку загрози національній без пеці патріотизм проявляється у готовності служити Україні,встати на її захист,визнанні пріоритету суспіль них і держав них інтересів над особистими. 
 Але в умовах українських реалій, коли багато речей виклика ють у суспільстві негативне ставлення, вихо вувати справжніх патріотів дуже складно. Чи є сьогодні альтернатива патріотиз му?Мабуть,ні.І якщо в сус пільстві буде панувати нігілізм, нех ту вання долею рідної країни, це призведе до бездержавності і ще гір шого життя...
Нині патріотизм покликаний дати новий імпульс духовному оздоровленню народу, формуванню в Україні громадянського суспільства, яке передбачає трансформацію громадянської сві домості, моральної, право вої культури особистості, розквіту національної самосвідомості і ґрунтується на визнанні пріоритету прав людини. Визначальною рисою українського патріотизму має бути його дієвість, спроможна перетворювати почу ття в конкретні справи та вчинки на користь держави. Справжній патріот повинен мати активну життєву позицію, своїми справами та способом життя сприяти якісним змінам ситуації в країні на краще. Для формування такої свідомості особистості має бути успішно реалізована цілісна система патріотичного виховання
Таким чином мета патріотичного виховання конкретизується через систему таких виховних завдань:


  • утвердження в свідомості і почуттях особистості патріоти чних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України;

  • виховання поваги до Конституції України, Законів Украї ни, державної символіки;

  • підвищення престижу військової служби як виду державної служби, а звідси культивування ставлення до солдата як до державного службовця;

  • визнання й забезпечення в реальному житті прав дитини як найвищої цінності держави і суспільства;

  • усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свобо дою, правами людини та її патріотичною відповідальністю;

  • сприяння набуттю дітьми та учнівською молоддю патріотичного досвіду на основі готовності до участі в процесах державотворення, уміння визначати форми та способи своєї участі в життєдіяль ності громадянського суспільст ва, спілкуватися з соціальними інститутами, органами влади, спро можності дотримуватись законів та захищати права людини, готовності взяти на себе відповідаль ність, здатності розв’язувати конфлікти відповідно до демокра тичних принципів; 

  • формування етнічної та національної самосвідомості, любові до рідної землі, держави, родини, народу; визна ння духовної єдності населення усіх регіонів України, спільності його культурної спадщини та майбутнього;

  • формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій;

  • утвердження гуманістичної моральності як базової осно ви громадянського суспільства; культивування кращих рис української ментальності – працелюбності, свободи, справедливості, доброти, чесності, бережного ставлення до природи;

  • формування мовної культури, оволодіння і вживання української мови як духовного коду нації;

  • спонукання зростаючої особистості до активної протидії аморальності, правопорушенням, шовінізму, фашизму
Важливим резервом для здійснення військово-патріотич ного виховання є міжпредметні зв’язки в процесі навчання, коли закладається фундамент глибоких знань учнів, формується їх світогляд, національна свідомість.Вміле ви користання навчальних предметів із метою військово-па тріотич ного виховання є одним із основних засобів підго товки молоді до служби в ЗСУ.Важливо переоці нити зна чення предметів гуманітарного циклу в морально-політи чній та психологічній підготов ці майбутніх захисників Батьківщини.
Саме на уроках літератури і формуються ідеали молоді на прикладах позитивних героїв художніх творів.
                                         Реалізація пріоритетного напрямку виховання на уроках
                                                             зарубіжної літератури :                 

З метою організації патріотичного виховання учнів на уроках зарубіжної  літератури ефекивнми будуть такі форми:
                                                     - лекції,                                                - бесіди,
                                                    - семінари,                                          - «круглі столи»,
                                                    - конференції,                                   - екскурсії,
                                                    - акції,                                                  - флешмоби.
Професійними інструментами патріотичного виховання безпосередньо  під час уроку зарубіжної літератури можуть бути:
ü Порівняння .
ü Розповідь – ілюстрація – вивчення.
ü Дослідження – систематизація – узагальнення.
ü Аналогія.

ü Порівняння
Під час вивчення романа В.Скотта «Айвенго» з метою патріотичного виховання можна застосувати прийом порівняння:
«Із зовнішнього боку південних воріт на невеликому пагорбі стояло п'ять чудових наметів, прикрашених гербами і штандартами лицарів, а також прапорами коричневого і чорного кольорів; такі були кольори, вибрані лицарями - влаштовувачами турніру ».
                                             
             Лицарські   герби                                                Герб       України
                             
Тризуб — герб України у формі  золотого тризубця особливої форми на синьому полі.

- Що спільного між лицарською символікою і головним символом України ?

Висновок :
Лицарство із сивини віків в крові і душах українців.

ü Розповідь – ілюстрація –вивчення.
                                                                 М.В.Гоголь «Ніч перед Різдвом»
Чарівний український пейзаж                    Зовнішня краса українців                            
                     Лицарська звитяга                                                    
Народні звичаї та вірування,побут

        
                                           
ü Дослідження – систематизація – узагальнення.

                  М.В.Гоголь «Тарас Бульба»             

  «Хочу сказати вам, панове, що таке є наше товариство. Ви чули від батьків і дідів, як колись шанували всі нашу землю: і грекам вона далася взнаки, і з Царгорода брала червінці, і міс та були пишні, і хра ми, і князі були нашого роду, свої князі, а не католицькі недовірки .  Все взяли бусурмани, все пропало. Тільки зостались ми, сироти, та, як та вдова після смерті доброго чоловіка, також сирота, як і ми, земля наша! Ось у який час подали ми, товариші, руку на братер ство! Ось на чому стоїть наше товариство! Немає уз святіше товариства!»
- Коли і як зароджувалася українська звитяга ?З чого вона черпала свою силу ?

ü Аналогія.
                                                                                   М.Шолохов «Доля людини»

                                                      Біля стін рейстагу                                         В  зоні АТО
                                                                                            
                                                               Боєць 79 аеромобільної  бригади

                                                                               Андрій  Соколов- герой твору
                                                                                М.Шолохова «Доля людини»
                                           
                                                                                           Висновок :
                                               Доля  людини невідємна від долі країни,в якій вона живе
                           
                                                                                           Підсумок
1.     Патріотизм – це любов до свого народу, турбота про його благо, сприяння становленню й утвердженню України як суверенної, правової,демократичної,соціальної держави, готовність відстояти її незалежність, служити і захищати її, розділити свою долю з її долею.

2.   Для формування такої свідомості особистості має бути ус пішно реалізована цілісна система патріотичного вихова ння.

3.   Важливим резервом для здійснення патріотичного вихо вання є міжпредметні зв’язки в процесі навчання, коли закладається фундамент глибоких знань учнів, формує ться їх світогляд, національна свідомість.

4.   Вміле використання навчальних предметів із метою патріотичного виховання є одним із основних засобів підготовки молоді до служби в ЗСУ.

5.    Саме на уроках літератури і формуються ідеали молоді на прикладах позитивних героїв художніх творів.

                                                              

Немає коментарів:

Дописати коментар